Mer ur boken "Lev enklare"

Det är lätt att återigen försjunka i Giséla Lindes bok, den blir liksom inte en bok man läser ut och lägger ifrån sig. Visst kommer andra böcker emellan men sen rätt som det är så sitter man där och läser i denna bok igen. Den inbjuder verkligen till läsning om och om igen. I kväll blev det nedanstående rader som fångade min uppmärksamhet:


"Att förenkla handlar om att välja bort så mycket att jag får tillbaka överblicken och styrfarten i mitt eget liv. Då har jag också en rimlig chans att skilja mellan vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt, och urskilja min egen livsriktning, vad jag verkligen vill. Och så långt kommen befinner jag mig redan i en god spiral, för när jag har roligt i mitt eget liv blir det ännu lättare att välja rätt och strunta i allt man av diffusa skäl "borde" gör eller ha för att "alla andra" gör eller har just det. Klyftan mellan min inre verklighet, den jag är, och min plats i den yttre verkligheten, världen, minskar alltmer under resans gång. Och det blir allt lättare att skilja agnarna från vetet så att jag istället för att splittra mig och bli tröttare kan förenkla livet ytterligare och skapa utrymme för det som ger energi, glädje och mening."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kärnkraft - nej tack. Fortfarande.

Mer grönt på menyn

Barnet - den sista slaven