Sommarreor

Foto Anders Wiklund

Nu börjar sommarreorna komma igång, när sommaren fortfarande håller på att ta sig ur startblocken liksom. Eller om den har varit, det kanske är det dom tänker i affärerna. Och tänk om dom har rätt...? Hua... Hur som helst så är det s k ö n t att inte låta sig lockas av reorna, men visst hade det varit smutt med lite nya, fräscha sommarplagg inför semestern. Som väl föresten till stor del kommer att tillbringas med, förutom nåt litet äventyr nånstans, att röja bråte och köra till soptippen, måla, snickra, gräva, åka båt och läsa en god bok. Då duger nog fjolårets, och förfjolårets, garderob utmärkt. Det börjar märkas på bankkontona nu, köpstoppet. Och bland räkningarna. Mer på kontona och mindre i räkningshögen. Mera sånt! Det lämnar utrymme för att ta ut svängarna på andra fronter än shoppingfronten framöver. Och tänk, det suger fortfarande inte i köptarmen. Den verkar ha somnat in. Eller så håller den på att byta skepnad, för gott då hoppas jag. Det enda jag fortfarande verkligen saknar är att inhandla en eller annan bok.

Så här efter drygt två månaders köpstopp är det enda i "prylväg" jag köpt fortfarande hälgrepp till golfskorna och ett nytt cerat. Och ett nytt cerat blir det vilken dag som helst igen förstås. Är nog lite beroende. Ceratoman. Ceratdrogare.

Kommentarer

Anonym sa…
jag läste fel i rubriken först. jag läste "sommarterror". haha...

men kom igen. böcker är väl helt ok att köpa? om de är bra alltså!

själv har jag från att ha varit klädshopoholic bestämt mig för att sluta köpa en massa plagg. jag ser fram emot höstens postorderkataloger. då ska jag bläddra i dem och skratta åt alla plagg som jag vägrar köpa.
hur guld som helst.
Monica sa…
Ja din variant på rubrik var ju bra mycket bättre! :)

Beträffande böcker skulle jag bli förvånad om jag inte köper några alls innan året är slut. Nyttjar dock bibblan nu som är en guldgruva!

Och visst är det en go känsla att stå vid sidan om och titta på alla kläder man inte tänker låta sig frestas att köpa...
Anonym sa…
Jag köper nästan nya böcker på loppis för en guldpeng eller en selma.
Monica sa…
Hannele, jag nyttjar Bokbörsen på internet. Det är lite dyrare men det finns god chans att hitta det man vill ha.
Maria sa…
Jag har också taggat ner stort på mitt köpande, bland annat slutat handla böcker. Håller med dig om att biblioteket är helt fantastiskt! Så lätt att ställa sig i kö på ett gäng böcker och så dimper ett mail ner i inboxen när ens exemplar har kommit in. Och så mycket nya böcker det finns dessutom. Härligt!

Vad gäller klädshoppingen undrar jag om det även gäller second hand? Det är ju varor som inte är nyproducerade? Second hand uppmuntrar till en fantastisk livsstil där vi kan återanvända saker, möbler och kläder när vi "lessnat på dem". Om du inte handlar second hand måste jag ju bara få tipsa om att byta kläder med dina vänner. En klädbytarkväll kan bli ungefär hur trevlig som helst :)

Ett annat tips som jag nyttjar är att packa ner diverse kläder i kartonger och ställa i förrådet ett år. När jag sedan tar fram dem efter ett år känns de nästan som nya. Plus att garderoben slipper kännas så full och instängd :)
Monica sa…
Tja, det där med second hand är väl upp till var och en som köpstoppar, hur man vill ha det liksom. Själv vill jag inte ha mer grejor så för min del är det nix på den fronten. Det där med att packa ner är ju inte så dumt men jag har inget förråd...

Populära inlägg i den här bloggen

Kärnkraft - nej tack. Fortfarande.

Mer grönt på menyn

Barnet - den sista slaven