Levnadskonst

Bild BBQ-Grill-Homecooking
"Många äldre människor har en stor förmåga att tackla problem på rak arm och att se vad som är viktigast i tillvaron. Många unga och medelålders människor inser detta sent för att de inte tar sig tid till att sätta allvarliga frågetecken vid sina prioriteringar. Det avgörande är inte exakt vad man använder sin tid till, det viktiga är på vilket sätt man engagerar sig, och vilken kraft man lägger ned i det. Levnadskonst är att kunna hålla på med små saker på ett stort sätt. Jag vill lansera en "trivselformel" som visar hur livet alltid kan visa sig vara acceptabelt, trots all smärta, så länge vi glöder för det vi gör."

Trivselformeln:
Glöden x glöden
------------------------------------------- = trivselnivån
kroppsligt lidande + själsligt lidande

Denna formel visar att genom att bevara glöden i livet kan lidandet vara ganska stort och trivseln ändå större. Om däremot glöden är dålig kommer trivseln att bli usel oavsett hur små obehagligheter som inträffar. Vi har alltså mycket att vinna på att hålla kvar glöden i livet, antingen det gäller något yrkesmässigt eller något helt personligt.

Arne Naess. Igen. Förstås.

Kommentarer

M. sa…
tittar in för att önska dig en bra dag:) hoppas att du har sol hos dig:) take care! kram
Monica sa…
Tack! Same to you!
Anonym sa…
hej monica,molly mfl ja den käre Arne Naess... Han har mkt att säga. Men jag tänker såhär också; att det är så lätt att m a n gör andra till profeter, visa kvinnor/vise män etc.. jag tror att m a n har mkt inom sig själv.. jag tänker att MAN kanske inte behöver så mng nya ideal att sträva efter??? det eviga letande?? efter vad??? själv är jag väl en sökare.. söker både här och där.. frågar ofta andra vad de tycker om ditten och datten och försöker utifrån det komma på vad jag själv står, tycker etc....
men att BARA sätta sig ned och leta inom sig själv då??? med årens erfarenhet... själv 51 numera...jag/man borde ju som Arne N. säger ha en del kunskap redan....
och Monica; hur går det med att tömma hemmet på en kasse i veckan?? hälsn. från Monika m k
Monica sa…
Monika m k, titta in på Levande kraft, länken finns under "Länkar" till höger. Jag har gått ett par sådana kurser och de har givit mej jättemycket just när det gäller att hitta rätt inom sig själv, alltihop handlar ju om att lyckas göra det jobbet. Och det är ett mycket FYSISKT jobb faktiskt. Böcker av t ex Arne Naess landar på ett helt annat sätt när man fått igång den processen. Sen hur det går med att tömma hemmet, tja, jag ligger nog lite efter nu efter semestern men jag är ledig imorgon och har planerat att komma ikapp mej då. Vi får se hur det går... :)
Levnadskonst är att kunna hålla på med små saker på ett stort sätt.

Helt i min stil :)

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!