Önskelista

Jag har gjort en önskelista, finns en bit ner i högerspalten, där jag skriver sådant som jag tänker mej att köpa då köpstoppet är över. Sånt som jag verkligen trånar efter nu alltså. Jag kan ana mej till att den är föränderlig, det ska bli intressant att se hur den ser ut vid nyår! Och då finns det ju en chans att förstå hur många saker man kan undvika att köpa bara genom att vänta ett tag och låta suget självdö liksom. Det är faktiskt inte förrän nu som köplusten börjat krypa på på allvar och det känns rejält disciplinerande att bara skriva ner de åtråvärda tingen på en önskelista istället för att pinna iväg och shoppa på direkten! Tack köpstoppet - igen!

Kommentarer

Anonym sa…
Hej, visst är det skönt att längta efter ngt?? jag började ju mitt köpstopp igår. Jag hade ju köpt ngr pennor (10 kr/styck) som jag nu så fint har tänkt dokumentera tillvaron som köpstoppare med. Men jag hade köpt precis två likadana pennor som jag redan hade...typiskt utslag av att MAN har för mkt prylar så att man inte har ngn koll på vad man har. jag bytte dem mot två andra + köpte en till.. så där "fuskade" jag lite.. tar det som ett gott tecken på att jag verkligen behöver se över vad jag har för prylar..hur många gånger förut har jag faktiskt inte gjort likadant , i princip... man tycker man behöver ngt, men MAN orkar inte leta bland alla saker... vinden ger en ångest; nästan.. så MAN köper nytt... för man har dessutom glömt bort att man hade den saken, det klädesplagget för hjärnan är så belamrad.... låter det bekant???

vi hörs!!
Anonym sa…
Jättesmart med en önskelista. Det ska jag nog härma. Efter moget övervägande startade jag mitt köpstopp i fredags, 1 augusti. Tanken är att jag ska hålla på ett år och förhoppningsvis har jag då lärt mig en annan inställning till prylar och konsumtion.
Känner också igen mig i att köpa nytt fast det finns hemma... suck! Hittar ju inte bland grejorna...
Monica sa…
Vi är nog många som sitter i samma konsumtionsbåt och är trötta på att inte hitta bland alla, ofta helt onödiga, grejor. Min förhoppning är precis det också, att få en annan inställning till konsumtion och framför allt då prylar. Jag känner redan en stor skillnad faktiskt. Morsan, kul att du hittade hit, jag lägger upp en länk till din blogg!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!