Ekofilosofi igen!

I helgen har jag haft samma förhållande till sanden som Gåsörten ovan, sand överallt. Ännu en underbar helg, dessutom långhelg den här gången, i Ekofilosofins tecken. Några dagar där en grupp kursare liksom ställer sig utanför den vanliga vardagen och bor i, med våra "moderna" mått mätt, primitiv miljö. D v s utan el och med utedass, och egentligen allt man behöver,"in the middle of nowhere" i synnerligen  harmonigivande omgivning. För 100 år sedan hade troligen samma boende ansetts lyxigt istället för primitivt... Nåt att tänka på? Återigen har man haft ynnesten att få sig en grabbnäve tankeställare serverad och många härliga diskussioner om vad vi har för oss på den här jorden sett ur olika perspektiv. Detta inramat med dråpliga historier, många glada skratt, god sömn i sovsäcken, trevlig matlagning med goda måltider som följd, härliga naturupplevelser, massor med frisk luft, en portion naturkunskap och mycket annat. 

Det är ju en del kurslitteratur som skall läsas och just nu håller jag på med "Naturens död" av Carolyn Merchant, professor i miljöhistoria, filosofi och etik. Hon kopplar samman gångna seklers händelser med de problem som möter 1900-talets industrialiserade samhällen. En nog så provocerande bok, skriven ur feministiskt perspektiv, som onekligen väcker många tankar. Mer om detta kommer. Nu ska jag dra mej tillbaks för kvällen, "Naturens död" väntar!

Kommentarer

Maria sa…
Morrn! Ligger i sängen idag med lätt talförbud pga halsinfektion. Tur jag har en iPhone som låter mig fördriva tiden med att läsa bloggar :)

Låter trevligt att ställa sig lite utanför civilisationen en helg. Visst är det intressant hur pass bra en klarar sig utan internet, tv och andra moderniteter! Själv försöker jag bara kolla mailen två ggr per dag, det är så lätt att jag annars sitter o kollar den jämt ö ständigt. För bloggar borde en gång per dag räcka. Tänk så mycket annat en kan få gjort då!
På sommaren är utedass helt ok, jag trodde jag bodde så fram till skolåldern. (Den kalla emaljpottan minns jag än :)

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!