Genusfrågan vrängd ut-och-in

Bild Chalmers
Genusfrågan är väldigt på tapeten just nu. Och genuspedagoger är i farten. Fin titel. Jämställdhet låter jättefint men hur står det till med den egentligen? Vi lockas gärna att tro att det är jämställt när det är 50% kvinnor i företagens styrelser, i riksdagen eller vad det nu är. Eller när kvinnor blir höga chefer i företag. Och det skulle det kunna vara men är det inte så ofta, kvinnorna är där alldeles för ofta på männens villkor. Jämställt är det när män och kvinnor behandlas lika utifrån sina könsroller, att båda rollerna är lika värda. Så är det sällan. Tänk efter hur snacket går i vardagen. Kvinnliga karaktärsdrag betraktas ofta som "lite lägre stående" än manliga och vi är så vana vid det så vi knappt reagerar, och det värsta är att även vi kvinnor hänger med på tåget ibland! Vi är inte så jämställda som vi tror...

Och sedan svamlar genuspedagogerna om att det är ett hot mot jämställdheten om flickor har rosa gymnastikdräkter... Jag tror jag smäller av... Flickor ska få vara flickor och pojkar ska få vara pojkar, problemet är att dessa könsroller sällan har lika värde. Det problemet löser vi knappast genom att avköna könsrollerna! Och hur kul skulle bli...? Läs artikel i Aftonbladet. Och i Aftonbladet.

Kommentarer

jag håller helt med dig..
jag kräks på genusmänniskorna..
live and let live...
Anonym sa…
Hej, jag förstår inte riktigt ditt argument här. Flickor ska få vara flickor och pojkar ska få vara pojkar,man ska ju inte byta kön på dom, men vad har detta med färger att göra? Det finns ingen biologiskt inprogrammering i människor med xx kromosomer att dom ska gilla rosa. Däremot har vår nuvarande kultur bestämt att rosa är en färg för flickor. Men det är bara en färg. Så varför folk inte gillar rosa gymnastikdräkter är att det vore sterotypt...kan inte ungarna få ha vilken färg de vill?

När det gäller att manliga egenskaper värderas högre..ja jag håller med dig, det är ett problem. Däremot ser jag på det annorlunda. Vi människor är kapabla till en mängd olika egenskaper. Sen har vissa egenskaper, fina egenskaper såsom medkänsla etc utnämnts till passande för kvinnor och andra såsom aggressivitet till män. Och eftersom det kvinnliga könet varit förtryckt har de "kvinnliga" egenskaperna ansetts som dåliga. Jag tror problemet här är att pojkar blir uppfostrade till att se ner på tjejer och att vara så olika dom som möjligt.
Monica sa…
Lyckliga grodan, dom krånglar till det.

Sara, att motsätta sig en eller annan färg menar jag bara är att krångla till det, det är petitesser jämfört med så mycket annat. Sen varför man gillar det ena eller andra kan man givetvis undra. Självklart kan man inte generalisera, det finns många människor som är väldigt jämställda i sitt tänkande. Däremot märks sånt här alltför ofta i yrkeslivet. Och det där med uppfostran, ja, tänk bara när man möter en liten tvåårig flicka eller en tvåårig pojke, beter man sig likadant emot dem då? Troligtvis inte... Djupt rotade beteenden...
Hurra, jag håller med dig! Har själv två flickor och en pojke. Pojken hade ALLA förutsättningar att kunna leka med dockor och annat "tjejigt" - han vägrade. Leksakerna skulle vara hårda och helst ha hjul eller vingar. Till på köpet är han utvecklingsstörd (Downs syndrom), så det kan inte vara så att han "har vett" att välja sina intressen efter vad andra anser. Jag tror definitivt att det finns biologiska skillnader och jag är dessutom tacskam för att de finns. Men precis som du säger handlar det om värderingar av dessa skillnader. Vansinnigt till exemepel att det är mer VÄRDEfullt att ta hand om maskiner istället för mäniskor. Galet.
Anonym sa…
En viktig feministisk väckarklocka för mig och många andra har varit Nina Björks "Under det rosa täcket". I boken analyserar hon hur olika vi människor behandlas bara för att vi råkar hamna under ett rosa respektive blått täcke på BB. Boken rekommenderas varmt!

För mig handlar feminism och genusdebatten om att ge alla människor samma rättigheter och lika chans till en personlig utveckling bortom de snäva könsrollerna. Det tror jag både män och kvinnor tjänar på. Traditionellt har varken män eller kvinnor fått möjligheter att utveckla hela sitt register av personliga egenskaper...
Monica sa…
Ulrika, jag skulle egentligen vilja nyansera mig lite mer men då skulle inlägget blivit jättelångt... Jag menar, de finns många människor som tänker vettigt. Din son bekräftar ju nästan det där med att det finns skillnader från början!

Martin, stämmer nog dessvärre alldeles för bra...
Monica sa…
Martin, tack för boktipset också!
Ja, det finns MYCKET att diskuter inom det här området. Och det är varken svart eller vitt (eller rosa eller ljusblått för den delen). Har själv läst Nina Björk och en hel del annan "genuslitteratur" då jag studerade beteendevetenskap.Definitivt inte ett "lätt" ämne, men jag tror ändå att vi måste börja med att titta på våra VÄRDERINGAR för att kunna närma oss varandra. För hur det än är så värderas vissa egenskaper högre än andra. Och vi har en förmåga att vilja pressa in personer i vissa, av oss förutbestämd fack.
Anonym sa…
Ulrika Gabriel: Jag tycker defintitvit att tradtionellt kvinnliga värdringar ska lyftas fram mer och få högra status i samhället, något som man vill arbeta för inom ekofeminismen om jag har förstått det rätt.
Anonym sa…
Det är lite dåligt fördelat mellan tomtar och lucior...
Monica sa…
Hannele, haha eller hoho kanske i dessa tider. En del gör ju försök att ändra på det men det går inget vidare...
Monica sa…
Martin, i ekofilosofin finns mycket ekofeminism. Det är helt omöjligt att undvika och det är så mycket man inte sett förut, men NU... Jag änna smäller av ibland när jag läser viss litteratur...
Monica sa…
Shit, jag har dålig ordning på vilka kommentarer jag svarat på...

Ulrika, jag tycker att det är precis det det handlar om, värderingarna. Vi ÄR olika helt enkelt och vi måste inse att olika egenskaper har sitt alldeles eget värde.
tja, jag har varit stjärngosse på jobbet och sonen lucia i skolan :)
Monica sa…
Hannele, då har ni ju i alla fall lyckats skämta till det om sånt här! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!