Sverige - ett idrottsligt u-land!

Bild Hans E Ericson
Nu kunde jag bara inte låta bli att hänga på, tack! Det handlar om det där med idrott i skolan. I Aftonbladet idag finns en debattartikel undertecknad av ett antal kända personer kopplade till idrott och hälsa. Finns det en koppling till att Sverige blir 56:e nation i OS och att vi knappt har någon idrott i skolan? Kan så vara. Och visst vore det roligt om vi fick nöjet att se svenska idrottare nå stora framgångar igen, rent av skitkul! Och än viktigare är att vi behöver friska, sunda barn och ungdomar som då får betydligt större möjligheter att även bli sunda vuxna. Det handlar framför allt om folkhälsa! 

När det pratas om att förbättra skolan handlar det uteslutande om teoretiska ämnen, mer matte åt barnen! Utan att på något sätt förringa t ex just matematik vill jag påstå att om det infördes idrott i skolan varje dag skulle det få mycket positiva effekter att många av de problem vi har att handskas med idag skulle vara som bortblåsta! Att fysisk aktivitet främjar inlärning är ingen nyhet. Läs mer om detta på Riksidrottsförbundets hemsida. Varför det är viktigt med fysisk aktivitet över huvud taget kan man också läsa mer om på samma hemsida, här.

Det viktigaste med den här debatten är slutraderna i artikeln:

"Det viktiga är att inse att vi håller på att uppfostra en generation som på sin höjd tittar på sport på TV eller spelar sportspel på datorn, inte utövar den. Och att vi genom det har ett gigantiskt folkhälsoproblem på halsen".

Och dålig folkhälsa kostar på alla möjliga sätt. Bl a kostar det pengar. Enorma summor. Sådant brukar våra politiker vara intresserade av men när det gäller just detta verkar det vara oooooooootroligt trögt att få poletten att trilla ner. Hur svårt kan det vara? Är det inte bara att införa fysisk aktivitet varje dag? Förstår att det kan bli trångt i idrottshallarna men allt måste ju inte försigå där. Det måste vara världens enklaste sak att börja enkelt så länge! Eller har jag missat något...?

Kommentarer

Så sant och så bra skrivet! Det här suger jag på och skriver troligen om det lite senare.
Anonym sa…
Ja herrgud det är så sant! Man behöver verkligen göra det avancerat. Vad sägs om ombytt idrott 2 ggr i veckan och 30 min rask promenad tillsammans med en lärare (behöver inte vara gympalärare) övriga dagar. Det skulle verkligen lätta lite på trycket på hjärnan!
Åsa! sa…
Visst vore det föredömligt med mera idrott i skolan! Men ibland tycker jag att vi är lite för snabba att lägga över ansvar på samhället och skolan när det gäller barnen. Vi vuxna och föräldrar har också ett stort ansvar genom att föregå med gott exempel. Hur ska vi kunna motivera våra barn till att cykla och gå när vi själva åker bil till allt?
När vi själva sitter framför datorn och TV´n?
När vi själva inte ägnar oss åt någon idrottslig aktivitet?
När vi ser barnens idrott som en utmärkt barnvakt, istället för att vara med och engagera oss.
Ett gigantiskt problem inom idrotten idag är LEDARBRIST. Föräldrar har INTE TID att engagera sig i sina barns idrottande. Då anser jag också att man har talat om för sina barn hur viktigt man tycker det är att barnen idrottar!
Ja, nu "ergade" jag upp mig ordentligt som du förstår:)Det här är ett kärt ämne för mig! Tack för ditt intressanta och engagerande inlägg!
Monica sa…
Fritt hur hjärtat, gör det!

Annie, så tänker jag också.

Åsa, wow vilket engagemang! Jag håller med om varje stavelse du skriver. Har en dotter som varit intresserad av att röra på sig men det dalade i mitten av tonåren någonstans av olika anledningar, inte minst kompisar. Och nu kan det allt vara rätt mycket TV-spel, PC-spel och internet. Om rejält med fysisk rörelse varit ett naturligt inslag i skolan hade det hjälpt upp situationen tror jag. En 17-åring lyssnar inte särskilt mycket på morsan... Jag själv tränar, är ute mycket i naturen, tittar väldigt lite på TV, åker inte bil mer än "nödvändigt" m m så jag tror att jag varit ett skapligt föredömme. När dottern var mindre var hon med ute mycket och jag tror att hon kommer tillbaks till det när hon blir äldre. Hoppas jag.

Och just den där strålande kombinationen fysisk aktivitet = bättre inlärning borde intressera skolfolket tycker jag.
Anonym sa…
Tack Åsa för din kommentar. Det börjar bli mer regel än undantag att skylla på samhället. Föräldrar tycks ha fråntagits sitt ansvar för barnen i dagens samhälle. Jag jobbar själv i skolan och visst skulle det vara bra med mer idrott men jag tror inte barnen skulle orka med att gå i skolan från tidig morgon till sen eftermiddag. För vad ska vi ta bort annars? Alla ämnen är lika viktiga enligt min mening.
Nej, ge alla nyblivna föräldrar en rejäl utbildning i kost och hälsa istället så de vet vad de utsätter sina barn för.
/Jam
Monica sa…
Anonym, det handlar inte om att skylla på den ene eller andre, det handlar om att se VAR vi kan göra något åt ett problem som kan växa oss över huvudet fortare än vi anar! Skolan är ändå den gemensamma faktor som finns för alla barn så där finns chansen att göra något. Särskilt som den övriga inlärningen skulle tjäna på det. Det finns skolor i Sverige som jobbar på det viset med stor framgång. Läste något nyss men kommer tyvärr inte ihåg var.
Anonym sa…
Viktigt inlägg Monica! Och intressanta kommentarer. Att röra sig i skolan behöver inta ta mycket tid. När jag gick i småskolan hade vi en fröken som förstod det här. Var vi trötta fick vi springa ett varv runt skolan, resa oss och sjunga "huvud, skuldra, knä och tå" eller något annat som tog fem minuter. Sedan piggnade vi till och kunde lära oss igen. Självklarheter verkar vara omöjliga i skolan numer. Står det inte i läroplanen går det inte att genomföra. Inte ens när det är gratis...
Monica sa…
Morsan, som sagt, hur svårt kan det vara...?

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!