Vardagsmotion

Bild Silva
Jag har skrivit om det här förr. Jag vet. Men det är lätt att återkomma till det. Vardagsmotionen. Jag har till och från gått omkring med stegräknare på mig. Jag har rätt bra koll på hur mycket jag rör mig i min vardag men ibland kan den behövas för att ge mig själv en spark i baken, d v s när latmasken fått för stort utrymme i tillvaron och den riktiga vardagsmotionen lyser med sin frånvaro. Då finns det, eller numera fanns, en tumregel att man skall gå ca 10 000 steg/dag för att tillgodose motionsbehovet. Och nu då. Shit. Det räcker inte för alla. I en artikel i SvD står att läsa att det räcker för kvinnor över 50 (puh, jag klarar mig...) men för andra är det inte alls tillräckligt. 

Jag rör mig väldigt gärna, tränar, går långa promenader, går istället för att ta bilen m m och ändå blir det skit med motionen vissa dagar. Hur blir det en mörk trist dag på vintern som är belamrad med möten på jobbet och som vid 17-tiden totalt mjölkat ur en på energi? Jo, det kan stå 2500 steg på stegräknaren... Och hur lätt är det att ta sig ut i den mörka snålblåsten för att samla ihop resten? Motigt! Ok, idag har jag klämt ett Bodypump-pass på lunchen så då är det ett uns bättre men det räcker knappast. Annan typ av motion kan för övrigt omvandlas till steg för den som vill det.

Då är vi där igen. Vardagsmotion. Den är mycket viktigare än den där träningen vi ränner på några gånger i veckan. Och ändå bygger vi upp hela vår tillvaro så att vi skall behöva röra oss så lite som möjligt. Varför? Om vi istället slutade att göra allt så arbetsbesparande som möjligt och istället tänkte tvärtom, t ex "hur ska jag fixa mina transporter till jobbet så att jag automatiskt bygger in min motion"? Kanske skulle pendeltågen ha massor med ståplatser och säten bara till dem som verkligen behöver dem? Wii-spel i tandläkarens väntrum? Eller kanske motionscyklar på bion? Tja, det är väl bara fantasin som sätter gränser, någon som har några genialiska förslag på lut kanske...?

Kommentarer

Jag är också en BIG FAN OF vardagmotion. Faktum är att när man väl ser till att röra sig så mycket som möjligt i sin vardag, då kan man verkligen känna att våra kroppar är gjorda för att vara i rörelse.
Gym och gympa är ju nymodigheter som den moderna människan har behövt ta till för att hon inte rör sig tillräckligt i vardagen. Om vi går tillbaka i tiden bara ett halvt sekel såg det annorlunda ut. Då arbetade vi med våra kroppar på ett annat sätt. Bara en sådan sak som att baka och knåda en deg rejält - snacka om styrketräning...
Maria sa…
Helt rätt med mer vardagsmotion alltså! Det vore fantastiskt om alla kunde bo på gångavstånd till sitt jobb, men jag känner rätt få som faktiskt gör det. En del cyklar ju (bravo!) men resten åker buss eller cyklar. Skulle önska att ALLA en vecka kunde testa att ta den där promenaden åtminstone åt ena hållet, alternativt ta en cykeltur.

Så SKÖNT att "bygga in" motionen i något så vardagligt som att ta sig till jobbet. Varför skaffa gymkort och ha ångest över att aldrig använda det när det finns vardagsmotion?

Det där med stegmätare är ju en GULD-idé förresten! 10 000 steg per dag är en bra morot. Jag brukar hamna på 7-8000 steg per dag inkl promenad t o r från jobbet och då är det bara att ge sig ut på en liten tur på kvällen eller efter middagen. Inte dumt :)
Ja, jag tror helt avsolut att det är vardagsmotionen som spelar roll. I längden. Och en stegräknare är ju toppen. Det borde jag också skaffa mig en:)
Och tusen tack för din fin akommentar inne hos mig.
Jag kommer väldigt gärna tillbaka till dig igen och hälsar på.
Kram Lallis
Åsa! sa…
Skulle kunna skriva en jättelååång lista på saker man kan göra i sin vardag för att få "gratis" motion. Men cykla till jobbet är ju en enkel grej. Alla som har runt milen till jobbet borde köpa sig en bra cykel, bra kläder och sen trampa iväg!
Börjar man cykla så märker man snart att en mil det är inte särskilt långt på cykel, helt plötsligt cyklar man två och tre mil också utan problem!
Men, man ska ha bra grejer, det blir mycket roligare då!
Monica sa…
Lallis, välkommen hit! Och skaffa dig en stegräknare, det är roligt att tävla lite med sig själv!

Åsa, jag har perfekt cykelavstånd till jobbet, ca 9 km, på E20... Det är rätt många år sedan nu som jag beslutade mig för att aldrig cykla den vägen mer, det är totalt livsfarligt. Tyvärr blir det en massa bil istället då det är rent snuskigt dyrt att åka tåg här. Skit är vad det är!
Lovisa sa…
Jag såg att du skrev om det tidigare det här med spinningcyklar och el. Min man föreslog faktisk för ett ett tag sedan att man skulle koppla upp ett av gymen i vår stda till elförsörjningen (och så skulle han och några andra forskare göra lite tester), men fick till svar att det gick inte att göra en sådan sak hos dem. Kanske de kommer att ändra sig nu när det uppenbarligen fungerar i Kina?

;-)

Ang. vardagsmotionen försöker jag så ofta det går att ta en prommenad på lunchen. Jag sitter annars still hela dagen. Inga 12000 steg här!
Monica sa…
Lovisa, kul att höra att idéerna finns i alla fall! Det är klart att det måste gå, det handlar om viljan!

Vi har ett stort problem i vårt samhälle nu för tiden. Både arbetsliv och privatliv ser nu för tiden många gånger ut på ett sätt så att vi egentligen är piskade att utsätta kroppen för "konstgjort" arbete istället för naturligt. Den är gjord för att användas fysiskt och det är ofta skralt med det i vår vardag. Och så är man helt urlakad på energi när man kommer hem från sitt stillasittande arbete... Inte så lätt att få till det!
Monica sa…
Shit, missade att jag inte svarat...

Ulrika, visst vore det en nåd att stilla bedja om att samhällsstrukturen såg ut på ett sätt som inte främjar stillasittande så himla mycket som nu!

Maria, det är skit att inte kunna cykla till jobbet för att enda vägen är på en knökfull E20...

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!