Billigare att åka tåg? Nej DYRARE!

Ack vad är det nu för dumheter på gång? Nu känns det som om tågåkandet är på väg in i dimman. Regeringen vill fördubbla banavgifterna för de som kör tåg på Banverkets räls. Vad tänker dom på då? I dessa tider när motivationen att öka tågåkandet, på miljöboven bilens bekostnad, borde vara på topp? Ja, eller det är klart, det är ju skit med Saab och Volvo... Men inte kan väl... Nej, det tror jag inte. Tror jag...

Vem skall då betala kalaset? Jo, resenärerna förstås. För som statssekreterare Leif Zetterberg säger: "Självklart är det så att om kostnaderna ökar så kommer det att slå igenom på biljettpriserna, någon måste ju betala kostnaden". Det är liksom som om dom som vill dra sitt strå till miljöstacken får ynnesten att punga ut med en hacka extra för det nöjet...

I samma andetag uttalar sig regeringen mot en kilometerskatt på vägtransporter. Och i andetaget strax innan har man påpekat att man vill sänka koldioxidutsläppen. Jojo. Hur går den ekvationen ihop?

Jo, si så här är det. Leif Zetterberg: "Om banavgiften innebär att vi kan öka trafiken på spåren så är det positivt för miljön och klimatet". Då återstår ju bara frågan om det behövs någon ökad trafik, om nu biljettpriserna rakar i höjden. Då sjunker väl motivationen rätt rejält för väldigt många att ta tåget. Det är ju redan nu inte så ovanligt att det lönar sig, rent ekonomiskt, att ta bilen... Hur tänker dom? Som Obelix säger, "dom är inte kloka dom där romarna..."

Lyssna på inslaget i Ekot här.

Kommentarer

Jag var så arg igår när jag hörde detta på radion (hade också tänkt skriva ett blogginlägg om detta men nu har du redan sagt allt!).
Man tror inte att det är sant. Jag tänkte också som du att vad ska de med mer kapacitet till när ingen kommer att ha råd att åka och godset fortsätter gå på lastbil? Puckat! Helt fel riktning att gå.
Åsa! sa…
Man undrar ju faktiskt som du skriver, det går dåligt för fordonsindustrin... Men det kan väl inte vara möjligt, eller???
Monica sa…
Koldioxidexperiment, det var nästan så man trodde man "hörde i syne"...

Åsa, jag vägrar tro att det kan vara SÅ patetiskt... Nä...
peppen-Maria sa…
Lite synd att tåget kostar mer än flyget fortfarande, eftersom det motiverar flera jag känner att ta flyget framför tåget.

Jag tycker dock inte att det ska vara billigt att resa, oavsett om en åker bil, flyg, tåg eller buss. Jag betalar utan problem dyra pengar oavsett vilket färdmedel jag åker. Att allt ska vara så billigt, från mat till resor, låter inte hållbart i mina öron. Jag vill se högre priser på bensin och flyg. Tågresor får gärna ligga snäppet under flygpriser rent prismässigt för att locka folk att ta tåget istället.

Skulle önska att folk såg över sitt resande och minskade på det. Visst det är "kul" att resa, men bara för att något är kul betyder det ju inte att en kan göra det hur ofta som helst.

Hoppas nu i och med det nya finansiella läget (som spås bli värre till hösten) att folk verkligen väljer sina resor. Kan en istället t ex prioritera videokonferenser på jobbet? Och för privata människor - räcker det kanske med att ta den där behövliga utlandsresan en gång vart annat eller vart tredje år istället för en per termin?
Monica sa…
peppen-Maria, jag håller absolut med dig ifråga om att vi behöver se över vårt resande i stort. Men det är tråkigt när tåget, som ju ändå är ett bra alternativ när man väl ska resa, riskerar att bli mindre attraktivt än både bil och kanske flyg. Jag tycker att tåget skall kännas som det självklara alternativet, även på korta resor, och det är det inte idag.
Förra regeringen förstörde hela infrastrukturen och la ner massor med fina järnvägar, nu ska det byggas upp igen med jättedyra pengar...

Sj är jättedålig på att frakta cyklar, synd.

Åkte tåg igår för 240 kr, mannen bredvid hade betalt 940 kr för likadan plats.
Monica sa…
Hannele, det är ingen ordning alls på det där med tåg nu. Hoppas "någon" rätar upp det hela så att det blir lite enkelt igen. OCH att det går lätt att ta med sig cykel!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!