Ett år efter köpstoppsslutet

Nu har det gått drygt ett år sedan jag avslutade mitt köpstopp. Vid den här tiden förra året hade jag gjort de där första inköpen som jag "samlat ihop till" under köpstoppet. För så blev det. Jag hade min "köpönskelista" som jag fyllde på när jag kom på något jag absolut ville ha. Och jag köpte alltiphop tämligen kvickt. Så avvand blev jag då rakt inte. MEN, spontanhandlandet har inte särskilt stor framgång längre även om det visst händer att jag köper något "på studs". Men det är sällan.

Det som verkligen märks är att jag ransonerar mina inköp, det blir aldrig nåt "småkrafs" och när jag väl skall handla något så är det i stort sett alltid väl överlagt.

Den samlade erfarenheten nu när jag haft drygt ett år på mig att återgå till gamla vanor är att det har jag inte gjort! Men det har också givit vid handen att det inte är så lätt att ändra levnadsvanor på frivillig väg. Jag vågar påstå att medvetenheten ökar radikalt under ett köpstopp, nåt annat är inte möjligt när man märker att månaderna går och det egentligen inte är något särskilt man saknar... Att habegäret gick i spinn ibland är en helt annan historia...! Och det var verkligen nyttigt att vara tvungen att avstå från att tillfredställa den ådran på volley så att säga.

För den som funderar på ett köpstopp av något slag, det är ju man själv som bestämmer reglerna, kan jag bara säga en sak - klipp till!

Kommentarer

jag köper småkrafs väl överlagt :)
Åsa sa…
Du har säkert skrivit det, men har du koll på hur mycket pengar du tjänade under det där året?
Monica sa…
Hannele, då är det säkert bra småkrafs du köper! :)

Åsa, har nog inte skrivit det och har nog inte så bra koll heller men det känns som att jag sparade sådär 3-4 tusen/månad mer och det kan jag inte riktigt fatta! Tycker inte jag handlade sådana mängder innan men...

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!