Göran Rosenberg 1

Bild expressen.se
Då jag läser böcker så klistrar jag dem ofta knökfulla med små notisar för att kunna gå tillbaks och gotta mig en gång till i de bästa avsnitten. Just nu går jag igenom Göran Rosenbergs "Plikten, profiten och konsten att vara människa". Den handlar i stora drag om att allt inte går att privatisera, de funktioner i samhället som upprätthåller trygghetsnätet, t ex vård, skola och omsorg, måste ha den samhälleliga plikten som drivkraft. Profiten som drivkraft är i detta sammanhang helt oduglig.

Den handlar om föreställningen att vi inte längre är beroende av något utan "fria", om att vi är på väg att glömma bort att vi inte bara är fria utan också beroende, att vi inte bara är individer utan också en samhällsvarelse, att vi kort sagt är på väg att glömma bort den svåra konsten att vara människa.

Jag hade bara några sidor kvar i denna underbara bok i slutet av sommaren då fokus plötsligt hamnade någon helt annanstans... (I och för sig tjoho...) Men nu tog jag mig an de sista sidorna och började dessutom om i notisspåren så att säga. Den här boken är sååå läsvärd, karln är ju läskigt klok helt enkelt!


Istället för att ge mig in på att försöka rescensera boken så tänkte jag ta mig friheten att då och då, eller kanske blir det på löpande band, skriva av korta stycken ur boken som jag bara inte kan låta bli att dela med mig av. Här kommer det första:

"Jag ser en stor glömska breda ut sig på samhällets affischväggar. Glömskan om vad som driver oss att göra vad. Glömskan om att det finns saker och ting som vi måste göra även när budgeten inte räcker till och det inte lönar sig för något företag att göra det, och det ställer till besvär för oss själva att göra det. Glömskan om att människan är ohjälpligt kluven mellan sin frihet som individ och sitt beroende som samhällsvarelse. Glömskan om att människan alltid har måst göra vissa saker och ting av plikt, eftersom hon annars inte har kunnat upprätthålla det samhälle som i sista hand gör hennes individualitet möjlig".

Sug på den... Eller ännu hellre - läs boken!

Kommentarer

Åsa sa…
Ja, det var tänkvärt. Vi har vissa skyldigheter, inte bara rättigheter, det är lätt att glömma bort!
Monica sa…
Åsa, och "plikt" förknippas alldeles för ofta med något lite negativt när det egentligen är något positivt och alldeles nödvändigt!
Anonym sa…
Samspelet mellan oss människor förutsätter ju att vi har både värderingar och regelverk som vi känner oss trygga i.
Ha en bra dag!
Pumita sa…
Tack för boktipset! På tal om frihet och den svåra konsten att vara människa, jag såg häromdagen filmen Into the wild (baseras på J.Krakauers bok om Christopher McCandle som övergav "civilisationen" och sökte friheten i Alaska). Filmen väckte många tankar och är mycket sevärd!

P.S. Nu har jag landat i Blogglandet igen. :)
Mycket intressant citat. Att säkerställa mänsklig värdighet i relationen till varandra och att lyfta fram beroendet som en berikningsprocess för individen är en stor utmaning - dessvärre kan man kanske säga så iaktas inte detta av kortsiktiga företagsintressen som ser tillväxtbrancher i det som tidigare har varit allmänt. Det är i varje fall min erfarenhet.
Monica sa…
Gubben, visst är det så självklart kan man tycka. Kul att se dig här igen!

Pumita, kärt återseende! Tack för filmtipset, får ta och kolla in den. Och välkommen tillbaks, skall bli kul att följa din blogg igen!

Suecae Sounds, visst är det skrämmande hur "vi" jobbar tvärtemot just detta, det är inte bara storföretagen som är bovar. Även enskilt agerar vi som stollar rent ut sagt, vi blåser under alienationen och hackar efter bästa förmåga sönder den helhet vi ingår i och har ett gemensamt ansvar för...
Glömska är farligt. Människan är inte god, troro jag ibland. Världen är helt upp och ner nu, vissa grupper får nästan vara i fred, men det är helt legitimt att hoppa på muslimer nu, förstöra och vandalisera deras moskéer.. förbjuda vissa kläder.. Frihet att göra vad?
Monica sa…
Hannele, "ur led är tiden" på nåt vis...

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!