Skalman - forever!

I DN säger Maria Lennernäs, professor i mat- och måltidskunskap, att vägen till en lite piggare vinter går via mat- och sovklockan. Den som Skalman nyttjat i massor av år. Det blir mörkare och mörkare och vi blir allt hungrigare. Nivån av sömnhormonet melatonin ökar i blodet och det är signalen till kroppen att "lagra på sig fett inför vintern" så att säga. Men höstmörkret är inte den största boven, det är "dygnetruntsamhället" vi lever i där allt fler har en knepig dygnsrytm. Det äts, jobbas, sovs och tränas på heltokiga tider och detta lägger grunden till mycket ont.

"Att leva mot den biologiska klockan är riskfyllt och innebär att kroppen åldras i förtid" säger Lennernäs. Hm. Något att tänka på.

Kroppen mår bäst då maten kommer på bestämda tider. Och på natten skall vi inte äta alls, då skall ämnesomsättning och blodtryck sjunka så att hjärta och kärl får vila. Om vi äter oregelbundet eller kanske till och med vänder på dygnet kan detta lägga grunden till inte bara viktökning utan allvarliga sjukdomar.

Min egen erfarenhet är att detta stämmer klockrent. Mat- och sovklockrent... Jag har under långa tider lagt mig vid tiosnåret, inte haft någon väckning på morgonen och jag har varit rätt så petig med mattider (blir rätt grinig när jag blir hungrig om man säger så...). Resultatet har då varit att jag vaknar 05.55 varje morgon. Av mig själv. Utvilad. Så jag skriver under direkt på det Lennernäs säger - gör som Skalman, fixa din mat- och sovklocka inför vintern, du kan se hur den fungerar HÄR!

.

Kommentarer

Jag håller också med:-).
I dag tror alltför många att de kan styra och ställa med sin tid och sina liv hur som helst. Men vi är biologiskt (genetiskt) samma människa som vi var för många tusentals år sedan då våra liv styrdes av natt och dag och av årstiderna.
Monica sa…
Ulrika, det är som med det mesta nu för tiden - vi tror att vi kan sätta oss över naturen för att vi kommit så långt i "utvecklingen" men det går la "så där" och knappt det...
Visan sa…
Jag har en matklocka iallafall, mina fasta tider som jag försöker hålla, det känns bättre att ha koll och rutin på när jag "får" äta igen. Blir också lätt sur och retig om jag inte får äta. Så mitt blodsocker måste hållas på en jämn nivå och att ha matklocka hjälper verkligen till! Sen sovklockan är lite sämre men absolut inte helt bortkommen :)
Monica sa…
Visan, ska man sköta det där perfekt i alla lägen missar man nog sånt man inte vill missa...
Martin sa…
Jag blir imponerad av att du lägger dig vid tiosnåret och därför inte behöver någon väckning på morgonen. Så lever definitivt inta jag. Detta måste jag testa...
Blir sannolikt fler vakna kvalitetstimmar och man slipper gå runt i ett töcken.
Monica sa…
Martin,
det där är lite av och till allt utifrån hur livet ser ut just nu. Och just nu har jag en "för-säkerhets-skull-väckning" eftersom schemat i badrummet numera är tajt på morgnarna och inte tål några förskjutningar i tiden... Dock skulle vi nog klara oss utan den, kanske provar snart igen.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!