Konsumtionshjulet

Föränderlig, gratis, miljövänligt och alldeles underbar - naturen.

Hur håller man farten uppe på konsumtionshjulet? Ett sätt är att konstruera saker som går sönder så att man blir tvungen att köpa nytt, känns rätt så beprövat vid det här laget. Ett annat är att förbättra produkter, kan vara rätt ok om det verkligen är en förbättring och inte bara en förändring som fintar bort oss - i vårt förändringsbenägna samhälle lär vi oss att förändring = förbättring. Lurade.

Ett tredje sätt är att indoktrinera oss att det faktiskt räcker fint med att bara tröttna på en sak, den behöver inte vara trasig, den behöver inte sakna något, inte ens vara särskilt gammal. Nej, det räcker med att vi tröttnat på den och vill ersätta den med nåt nyare. Novofilism kallade Arne Naess det här fenomenet. Vi vill ha något nyare bara för att det finns något nyare - det räcker som argument att kassera det gamla och skaffa det nya. Bara för att det finns. Lurade igen.

Zygmunt Bauman skrev i sin bok Konsumtionsliv ( också en utmärkt bok) att "det handlar om att tillfredsställa varje begär på ett sådant sätt att det inte kan annat än föda ett nytt begär". Kanske något att bära med sig när något vill bli köptt - vad förväntas jag får för följdbegär av det här?
 .

Kommentarer

Onkel Olof sa…
Jag, som arbetar med att utbilda människor, vet att det enda sättet att förändra någon, eller få någon att tänka nytt är att skapa en motivation inför uppgiften.

Frågan är väl: hur motiverar man människor att ha en sund konsumtion?

Hot hjälper tydligen inte så bra...
Monica sa…
Olof, "what´s in it for me?" är ju så himla modernt att svänga sig med, gäller att klämma fram riktigt bra argument som gynnar egotänket. Det borde också i förlängningen minska just det o s v. Sen snurrar hjulet åt rätt håll!
Peppen-Maria sa…
Tror den stora massan inte reflekterar överhuvudtaget över sin konsumtion, vi har för mycket pengar att röra oss med och för lite koppling mellan produkten och producenten och dennes arbetsförhållanden. Det ultimata vore ju en konsumtion där vi köper färre kläder, prylar (osv) men istället betalar mer för ekologiskt och fair trade. Att köpa kvalitativt istället för kvantitativt.
Vi blir fler och fler som genomskådar detta förfarande!
Monica sa…
Maria,
tyvärr har du nog rätt. Jag tycker jag ser det hela tiden i min omgivning, många har ofantligt mycket pengar att röra sig med och det bäddar för mycket tokigheter. Det där med att betala mer för sina grejor brukar jag tänka på, men jag vill veta vad jag betalar för inte bara att det är nåt "märke" som kostar utan just det du skriver, att det är t ex fairtrade och ekologiskt.

Kikki,
hoppas du har rätt, och jag tror det också!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!